maanantai 5. elokuuta 2013

Kotimaista, arvokasta laatutavaraa(ko)

Arvostan kotimaisia tuotteita ja minulla on usein myös korkeammat odotukset kotimaisten tuotteiden laadusta. Maksavathan ne yleensä enemmän kuin tuontitavara. Jos ostan tuotteen, odotan sen kestävän normaalia käyttöä useita vuosia. Valmistusvirheitäkin toki sattuu, jolloin oletan valmistajan ottavan vastuun virheestään. 

Jos ostamassani tuotteessa on virhe, reklamoin siitä melko herkästi. Joskus nuorempana valitin kasvojen puhdistusvaahtopullosta, koska korkki ei pysynyt reissun päällä kiinni. Reklamointiin reagointiin nopeasti ja sain jotain tuotteita korvaukseksi. Jokin aika sitten valitin Finlaysonin pussilakanoista. Olin ostanut puuvillasatiinipussilakanat Citymarketin keräilykampanjan alehinnoilla. Vaikka lakanat saikin puoleen hintaan, oletin niiden olevan normaalilaatuisia. Pussilakanat menivät kuitenkin jo heti ekassa pesussa huononnäköiseksi. Värit tarttuivat valkoisiin kuvioihin ja kangaspölyä tarttui muuhunkin pyykkiin. Silityksen jälkeen silitysrauta oli kauttaaltaan kangaspölyssä. Lähetin pussilakanat reklamointiviestin kera Finlaysonille ja sieltä vastattiin melko nopeasti, että kyseessä on ollut virheellinen erä. Korvaukseksi sain valita uudet pussilakanat heidän sen hetkisestä valikoimastaan. Jatkossa en aio ostaa keräilykampanjan kautta lakanoita, koska väriongelmia on ollut myös aiempien vuosien kampanjalakanoissa. Eihän sitä toki voi valmistaa normaalilaatuisia lakanoita, jos niistä ei kukaan maksa täyttä hintaa. Niin se vain on, että halvalla ei saa hyvää. 

Mutta takaisin kotimaiseen laatutavaraan. (Finlaysonin lakanoita ei taideta Suomessa tehdä.) Olen aina tykännyt Pentikin tuotteista, ja heidän astioitaan olen arvostanut juuri kotimaisuuden vuoksi. Nykyään kun on niin harvinaista, että tuote valmistetaan oikeasti kotimaassamme. Päädyinkin valitsemaan astiastoksi Pentikin Vanilja-sarjan. Olen saanut sitä merkkipäivinä lahjaksi noin viiden vuoden aikana, joten kokoelma on jo lähes täydellinen. Astiasto on meillä päivittäisessä käytössä. Ainoastaan pienet kahvikupit pikkulautasineen ovat käytössä vain silloin, kun kylässä käy vanhempaa väkeä. Käyttökertoja niille astioille kertyy ehkä noin kerran kuussa. Siksi ihmettelinkin, kun huomasin, että lautasten ulkoreunoihin alkoi tulla mustaa jälkeä. En muistanut käydä kysymässä asiasta heti Pentikiltä, vaan meni muutamia kuukausia, kun huomasin, että jälkiä oli myös jälkiruokakulhoissa ja isommissa lautasissa. Reklamoin asiasta ensin Pentikin myymälän kautta. Myymälä kysyi asiasta tehtaalta ja vastaukseksi sain, että kyse ei ole valmistusvirheestä. Jälkiä voisi yrittää puhdistaa soodalla hankaamalla, mutta kokonaan niitä ei saa pois. Myyjä vielä totesi, että saa kovasti hankata, että jäljet edes vähän haalistuu. Vaivanpalkaksi sain kaksikynttilää servettipaketin kera. 




Koska kyse on melko arvokkaasta astiastosta ja laadukkaana pitämästäni valmistajasta, en tyytynyt vastaukseen, vaan otin itse yhteyttä suoraan valmistajaan. Tällä kertaa sain vastauksena liudan käyttöohjeita ja perusteluja, miksi Pentikin valmistamat astiat ovat niin laadukkaita ja kestäviä. Lopussa oli vielä pitkä lista puhdistusohjeita ja toive, etten ole menettänyt luottamusta heidän tuotteisiin ja palveluun. Todellakin olen! Jos tuote maksaa hieman normaalia enemmän, uskon sen olevan muita laadukkaampaa. Ja minulle laatu ei tarkoita sitä, että joudun tekemään ylimääräistä työtä tuotteen siistinä pysymiseksi. Ja jos työ on melko turhaa, koska alkuperäiseen siistiin ulkonäköön ei ole enää paluuta. Okei, myönnän, etten ole edes yrittänyt tehtaan ohjeistamia kikkakolmosia, koska minulle riitti myymälän työntekijän päivittelyt kovan hankaamisen seurauksena saavutetusta haalistuneesta jäljestä. Kyllä minulla on muutakin tekemistä kuin hangata astioita soodalla tai millälie tököteillä "toivotaan toivotaan" -meiningillä.

Jos tuotteisiin ei voi luottaa, niin palvelulla voi pelastaa paljonkin. Tehtaaltakin tarjottiin jonkin sortin pientä hyvitystä paikallisen myymälän kautta. Olisi ilmesesti pitänyt itse mennä ruinaamaan lahjatavaraa myymälästä, koska ei myymälästä ole tehty minkäänlaista yhteydenottoa, vaikka heillä on kaikki yhteystietoni. Aiemmin mainitsemissani reklamointitilanteissa valmistaja on lähettänyt hyvityksen postitse, mikä mielestäni on odotettavaa, koska asiakas on jo nähnyt vaivaa asian eteenviemiseksi. 
Mutta Pentikillä on ilmeisesti asiakkaita riittävästi, koska se ei heidän toimintatapoihinsa kuulu. 

Kiitos Pentik. Minulla olisi ollut vielä muutama hankinta teiltä, mutta pelkkä kotimaisuus ei riitä, vaan tarvitaan myös laadukkaita tuotteita, mutta ennen kaikkea sitä palvelua. Yhteistyömme päättyy tähän. 

Jos jollakin on samanmoisia kokemuksia Pentikin astioista, niin kuulusin asiasta mielelläni lisää ja toivottavasti myös Pentik on saanut palautetta ennen minua. :) Jos me kuluttajat emme valita virheistä, valmistajat eivät koskaan tiedä niistä. Tai ehkä tietävät, mutta eivät joudu vastuuseen. 

Muokattu 6.9.: Olen viime aikoina pohtinut ja pohtinut, että vienkö astia-asiaa vielä uudestaan eteenpäin. Tutkin astioita ja tein perusteellisen katselmuksen astianpesukoneemme alapropelliin. Pitkän testailun jälkeen tulin siihen tulokseen, että ruokalautasia pienemmät astiat menevät alakorissa sen verran matalalle, että propelli ilmeisestikin osuu niihin pyöriessään. Astianpesukoneemme on melko vanha ja sisus on suunniteltu muutenkin huonosti eli toivottavasti syy on vain vanhuudessa eikä vastaavaa ilmene uudemmissa koneissa.


Oman tappion myöntäminen tietysti harmittaa, joten päätin kokeilla astioiden puhdistusta. Muutamien minuuttien tehokkaalla hankauksella eri aineita käyttäen en saanut minkäänlaista näkyvää muutosta, joten suuri osa astioista on ulkonäöllisesti pilalla. Vaikka kyse ei nyt ilmeisestikään ole Pentikin valmistusvirheestä, heidän palvelu reklamoinnin yhteydessä ei vastannut odotuksiani, joten tuotteet jääköön jatkossa kauppaan. 

6 kommenttia:

  1. Tää pitää laittaa jakoon jonnekin. Onko Pentikiltä tullut vastausta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pentikiltä ei ole kuulunut enää mitään sitten viimeisen viestini, jossa kerroin heille menettäneeni luottamuksen heidän laatuun ja palveluun.

      Poista
  2. Hui, löysin tämän googletessani kokemuksia Pentikin reklamaatiokäytännöistä, eikä hyvälle vaikuta. Minulla uunivuoka halkesi uunissa ja saa nähdä miten käy.

    VastaaPoista
  3. Kannattaa suoraan tehtaaseen olla yhteydessä eikä turhaan liikkeen kautta käyttää. Toivottavasti noin selvään laatuvirheeseen reagoivat oikealla tavalla. Minä tosiaan en muilta ole noin huonoa palvelua saanut reklamoinnin yhteydessä. Kerro miten käy. :)

    VastaaPoista
  4. Hei,

    olen lukenut netin keskustelupalstoilta tästä samasta aiheesta, eli siitä, että Pentikin Vanilja-astiastoon tulee käytössä läikkiä, joista ei pääse eroon. Kyse ei siis varmastikaan ole pesukoneestasi, vaan nimenomaan astiaston laadusta. Muistan, että useampikin kirjoittaja oli tästä asiasta käärmeissään.

    Ongelma koskee juuri Vanilja-sarjaa. Nähtävästi myyjäkin tiesi tästä, koska osasi heti kertoa, että läikkiä pitää kovasti hankailla. Varmaan muutkin ovat käyneet valittamassa samasta asiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos kommentistasi. Olen koittanut itsekin selvittää, onko muillakin ollu samanlaisia vikoja, mutta ilmeisesti väärillä hakusanoilla, koska vastaan ei ole tullut yhtään vastaavaa kokemusta. Kiitos siis tästä tiedosta! Aloinkin vasta taas epäilemään, että pesukoneemme ei voi olla syyllinen, koska Pentikin lasten lautaseen on myös ilmestynyt jälkiä ja siihen ei koneen propellit voi osua. Pitänee miettiä uudelleen jatkotoimenpiteitä. :)

      Poista

Jätä käyntikorttisi tai kerro mieleesi nousseita ajatuksia :)

Pysäkillä

Elämä on matka. Yksikään matka ei kiidä niin kovaa vauhtia, ettei ehtisi pysähtyä ennen määränpäätä. Joskus matkanvarrelta nousee kyytiin uu...